PREDIKSI SOAL
UJIAN NASIONAL 2013 BAHASA INGGRIS SMP/MTS
DAN PEMBAHASAN
Choose
the best answer.
KEEP
HANDS AWAY
CHEMICAL REACTION IS IN POGRESS
|
Read the text and answer question 1.
Indikator SKL : Menentukan makna caution/notice
Indikator soal : Disajikan sebuah teks caution siswa
dapatmenentukan makna teks tersebut
dengan tepat.
Soal :
1.
What
does the sign mean?
A.
Don’t touch the equipment
B.
Put our hands on the equipment
C.
Touch the material with our hands
D.
Don’t
keep the material and the equipment
Jawaban : A
Pembahasan :
Kata kunci dari
makna caution di atas adalah keep hands away yang berarti not to touch, maka jawaban yang tepat
adalahA.
Scout
Association of SMP N 1 Taruma Jaya
To: All
members
In order to celebrate our
Independence Day, we are going to go camping at Pangrango Mountain from 14
to 16 August 2011.
The contribution is Rp. 50. 000.
Those who want to join the activity please contact Mr. Gunawan.
Registration will be opened
starting from 5th August 2011.
For further information, please
contact the committee.
Nanda.
Chair person
|
Read the text to answer questions 2 and 3.
Indikator
SKL : Menentukan informasi tersirat
Indaikator soal : Disajikan
sebuah teks pengumuman tentang rencana piknik sekolah, siswa dapat menentukan
informasi tersirat dalam teks tersebut dengan benar.
Soal :
2.
The
camping will start on...
A.
5
August 2011
B.
14
August 2011
C.
15
August 2011
D.
16
August 2011
Jawaban : B
Pembahasan :
Dari
pernyataan from 14 to 16 August 2011,
maka dapat disimpulkan camping tersebut dimulai pada tgl 14 agustus 2011.
Indikator SKL : Menentukan
informasi rinci tersurat.
Indikator soal : Disajikan teks
pengumuman yang sama, siswa dapat menentukan informasi rinci tersurat dalam teks tersebut dengan
tepat.
Soal :
3.
Whom
should you meet to register for the program?
A.
The
chair person.
B.
The
committee
C.
Mr.
Gunawan
D.
Nanda
Jawaban : C
Pembahasan :
Jawaban
untuk pertanyaan tersebut dapat diketahui dari pernyataan please contact Mr. Gunawan.
Dear all
of students,
Each
of us has different talents, different dreams, and different destinations.
We
all have the power to make a new tomorrow with great happiness.
We, the
Senior Class of Campbellsburg High School, invite you to join us
onSchool
Anniversary on Friday 1st June 2011 at 06.30 pm at Hamilton
Auditorium Campbellsburg, Arizona.
|
Read the text to answer questions 4 and 5.
Indikator
SKL : Menentukan informasi tertentu
Indikator soal : Disajikan
sebuah teks undangan kegiatan di sekolah, siswadapat menentukan informasi
tertentu dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal :
4.
Where
will the anniversary be held?
A.
At
high school
B.
In
the class room
C.
At
the school yard
D.
At
Hamilton Auditorium
Jawaban : D
Pembahasan :
Pada kalimat terakhir dapat diketahui di
mana acara tersebut akan dilakukan, join
us on School Anniversary on Friday 1st June 2011 at 06.30 pm,
Hamilton Auditorium Campbellsburg, Arizona.
Indikator
SKL : Menentukan makna kata
Indikator soal : Disajikan kutipan kalimat dari teks
undangan yang sama
dengan salah
satu kata digaris bawahi, siswa dapat menentukan makna kata tersebut dengan
tepat.
Soal :
5.
“…invite
you to join us…” What does the underlined word mean?
A.
Ask
B.
Force
C.
Tell
D.
Persuade
Jawaban : A
Pembahasan :
Makna kata yang tepat dari kata invite secara kontekstual adalah ask.
To: Liz
Sorry honey, I
can’t keepl my promise to go with you to the Mall tonight. I’ve to meet
Mrs. Cathy at 07.00 pm. Please, don’t be angry.
Sender
Mom
+625281227990
|
Read the text and answer the questions 6 and 7.
Indikator
SKL : Menentukan informasi tersirat.
Indikator soal :Disajikan sebuah teks pesan singkat
tentang permintaan maaf, siswa dapat menentukan informasi tersirat dalam teks
tersebut denga tepat
Soal :
6.
How
is Liz’s mother feel about her promise?
A.
Impressed
B.
Confused
C.
Relieved
D.
Guilty
Jawaban : D
Pembahasan :
Dari pernyataan sorry honey, maka dapat diketahui bagaimana perasaan Liz’s mother yaitu guilty.
Indikator SKL : Menentukan
tujuan komunikasi.
Indikator soal : Disajikan
teks pesan singkat yang sama, siswa dapatmenentukan tujuan komunikasi teks
tersebut dengan tepat.
Soal :
7.
Mom
writes the text in order to …
A.
apologize
for not keeping the promise.
B.
remindLiz
that she has a promise with her.
C.
tellLiz
that she has to go to the meeting.
D.
say
that she cannot meet her in the Mall.
Jawaban : A
Pembahasan :
Tujuan dari pesan singkat tersebut
diketaui pada kalimat pertama pada pesan tersebut Sorry honey, I can’t fulfill my promise to go with you to the Mall
tonight. Maka jawaban yang tepat A.
Dear
Mr. and Mrs. Burhanudin
It
takes hands to build a house, but only hearts can build a home.
Congratulations
on your new home
May
your new place give you ….
Warmth,
happiness and lots of joy!
Your
sincerely
Mr. and Mrs.
Anwar Sidiq
|
Read the text and answer questions 8 and 9.
Indikator SKL : Menentukan informasi tersirat.
Indicator soal : Disajikan teks greeting card tentang kepindahan ke
rumahbaru, siswa dapat menentukan informasi tersirat dalam teks tersebut dengan
tepat
Soal :
8.
From
the text we can say that Mr. and Mrs. Burhanuddin have just …a new house
A.
sold
B. built
C. bought
D. moved into
Jawaban :D
Pembahasan :
Jawaban dari
pertanyaan tersebut adalah kesimpulan dari pernyataan Congratulations on your new home.May your new place give you ….Maka
jawaban yang tepat D.
Indikator SKL : Menentukan tujuan komunikatif
Indicator soal : Disajikan
teks greeting card yang sama, siswa
dapatmenentukan tujuan penulisan teks tersebut dengan tepat.
Soal :
9.
What
is Mr. and Mrs. Anwar Sidiq’s purpose for sending the card?
A.
To
congratulate Mr. and Mrs. Burhanudin for their moving into a new house
B.
To
give warmth and happiness for Mr. and Mrs. Burhanusin’s house
C.
To
ask Mr and Mrs. Burhanudin to come to their house
D.
To
help Mr. and Mrs. Burhanudin build anew house
Jawaban : A
Pembahasan :
Teks tersebut adalah greeting card hal diketahui dari pernyataan Congratulations on your new home, maka tujuan dari penulisan teks
tersebut adalah A.
Exclusive facial Cotton
100% pure cotton without bleaching
Ensures better absorbency and comfort for
cosmetic application
Hygienic way to remove make up and cleanser
Its softness is suitable for baby’s skin
|
Read the text to answer questions 10 and 11.
Indikator
SKL : Menentukan informasi rinci tersurat
Indikator
soal :Disajikan sebuah teks iklan, siswa dapat
menentukan informasi rinci tersurat dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal :
10.
What
is the main function of the Exclusive facial cotton?
A.
To
soften baby’s skin
B.
To
comfort the face
C.
To
absorb cosmetic
D.
To
clean make up
Jawaban : D
Pembahasan :
Dari kalimat Hygienic
way to remove make up and cleanser maka jelas fungsi dari cotton tersebut adalah D, to clean make up.
Indikator
SKL : Menentukan informasi tersirat.
Indikator soal : Disajikan
teks yang sama, siswa dapat menentukan informasi tersirat dalam teks tersebut
dengan tepat.
Soal :
11.
From
the text above we know that Exclusive facial Cotton is …
A.
hygienicin
certain items.
B.
pure white
without chemical process.
C.
white with
certain addition substances.
D.
natural
because of no chemical process.
Jawaban : D
Pembahasan :
Dari
pilihan option di atas yang paling tepat adalah D, merupakan kesimpulan dari
kalimat 100% pure cotton without
bleaching.
Read the text to answer questions 12
to 14.
Jl. Boulevard Barat Raya Unit 2735
Kelapa Gading Jakarta 13570 November 10, 2011
Dear Sabrina,
Please let me express my deepest sympathies to you and the children. I was shocked and shattered when I heard about Frank's horrific accident. I can't even imagine what you have been going through for the past ten days. As you know, Frank and I have been colleagues and friends for the past eight years. His tragic loss leaves a terrible void in our office. He was so well-liked and respected by everyone who came into contact with him, both colleagues and clients alike. He had tremendous people skills, and as such, was a role model in our company and the industry at large. I trust that, when they are older, the children will be made aware of what an outstanding person Frank was in his professional life.
Sabrina, please feel
free to contact me if I can help in any way while you go through this very
difficult period. I will support you in any way that I can should you reach
out to me.
Also, please tell the children how terribly devastated all of us are here at the company due to their Father's tragic passing. Sincere sympathy, Darlene Francis |
Indikator SKL : Menentukan informasi rinci
tersurat.
Indikator soal :Disajikan sebuah surat menunjukan rasa
simpati, siswa dapat menentukan informasi rinci tersurat dalam teks tersebut
dengan tepat.
Soal :
12.
What’s
the relationship between Darlene and Frank?
A.
They
were clients.
B.
They
were colleagues.
C.
They
were schoolmates.
D.
They
were neighbors.
Jawaban : B
Pembahasan :
Jawaban
dari pertanyaan tersebut dapat diketahui dari kalimat Frank and I have been colleagues and friends, sehingga jawaban yang tepat adalah B.
Indikator SKL : Menentukan rujukan kata
Indikator soal :Disajikan sebuah kutipan kalimat dari
surat yang sama dengansalah satu kata ganti digaris bawahi, siswa dapat
menentukan rujukan kata ganti tersebut dengan tepat.
Soal :
13.
“I trust that, when they are older,..”
The underlined word refers to …
A.
people.
B. Frank’s friends.
C.
Sabrina’s
children.
D.
Sabrina
and children.
Jawaban :
C
Pembahasan :
Untuk mengetahui
rujukan kata they dapat diketahui
pada kalimat berikutnya the children will be made aware of … sehingga jawaban yang tepat adalah C.
I
have a close Friend. She is beautiful, attractive and trendy. She always
wants to be a trend setter of the day. She always pays much attention to
her appearance. Recently, she bought a new stylist foot legs from blowfish shoes products. These shoes really match on her.
Her new blowfish women's shoes
are wonderful. When she is walking on those shoes, all her friends,
including me watch and admire that she has the most suitable shoes on her
physical appearance. The style, bright color, and brand represent her as a
smart woman of the day. She really has perfect appearance.
She
is really mad on those shoes. She said that the products covered all
genders. The blowfish men's shoes
are as elegant as she has. The products provide varieties of choice.
Ballet, casual, boot athletic shoes are designed in attractive way. The
products are international trade mark and become the hottest trend.
|
Read the text to answer questions 14 to 17.
Indikator SKL : Menentukan informasi rinci tersurat.
Indikator soal : Disajikan
teks deskriptif tentang seseorang , siswa dapatmenentukan jawaban tentang
informasi rinci tersurat dengan tepat.
Soal :
14.
The
writer’s friend has just bought … from blowfish shoes products.
A.
a new match shoes
B.
a new stylist foot legs
C.
a trendy and attractive shoes
D.
a brand and bright color shoes
Jawaban : B
Pembahasan :
Untuk melengkapi
soal tersebut diketahui dari kalimat she bought a new stylist foot legs from blowfish
shoes products.Maka
jawaban yang tepat adalah B.
Indikator SKL :
Menentukan informasi rinci tersurat.
Indikator soal : Disajikan teks
deskriptif yang sama, siswa dapat menentukan informasi rinci tersurat dalam
teks tersebut dengan tepat.
Soal :
15.
Why
does the writer admire her friend?
A.
She likes wearing an international
trade mark shoes.
B.
She always wants to be a trendy and
attractive woman.
C.
She has the most suitable shoes on
her physical appearance.
D.
She really has perfect appearance
with her wonderful shoes.
Jawaban : C
Pembahasan :
Jawaban dari
pertanyaan tersebut dapat diketahui dari kalimat … including me watch and admire that
she has the most suitable shoes on her physical appearance. Maka jawaban yang tepat adalah C.
Indikator
SKL : Menentukan tujuan komunikatif.
Indikator soal :Disajikan teks deskriptif yang sama,
siswa dapat menentukan tujuan komunikatif dari teks tersebut dengan tepat.
Soal :
16.
Writer
writes the text in order to …
A.
describe
her friend’s style and her new shoes.
B.
explain
an international trademark shoes.
C.
share
her experience with her friend.
Jawaban : A
Pembahasan :
Teks tersebut adalah teks
deskriptif dan dari awal kalimat hingga akhir mendeskripsikan style and her new shoes, sehingga
jawaban yang tepat adalah A.
Indikator SKL :
Menentukan rujukan kata.
Indikator soal : Disajikan sebuah kalimat yang dikutip dari
teks yang samadengan salah satu kata
ganti digaris bawahi, siswa dapat menentukan rujukan kata dari kata tersebut dengan tepat.
Soal :
17.
“She really
has perfect appearance.” The word ‘she’ refers to …
A.
the
writer.
B.
a
close friend.
C.
the
writer’s friend.
Jawaban : C
Pembahasan : Pada kalimat awal terlihat bahwa
penulis akan mendeskripsikan temannya. Maka kata ganti she merujuk pada the writer’s
friend.
Read the text and answer questions 18 to
22.
When I just
hang out in a mall one day, I saw a very beautiful bag. I love this bag at the first sight. This
was the first time I've spent much money on a bag and I don't regret it.
The bag is wonderful. It is made of thin but strong leather. The
weight is light and the size keeps it from getting stuffed with junk. It has
a long shoulder strap that I like because it keeps the bag hands-free. Its neutral color is fun and sporty. The
design is simple and well-made.
The bag is very functional. It is the perfect size to carry a cell
phone, a pocket-sized wallet, a small
book, a pack of gum, and pens. It also fits well into my laptop backpack for bike commuting to school. This
bag also has more pockets inside so my small items don't all fall to the
bottom. In overall I really satisfy with bag.
|
Indikator
SKL : Menentukan informasi terentu.
Indikator soal : Disajikan
teks deskriptif tentang benda kesayangan , siswadapat menentukan jawaban
tentang informasi tertentu dengan tepat.
Soal :
18.
Where
does the writer usually put her small items?
A.
In
her pockets.
B.
In
her laptop backpack.
C.
In
her pocket size wallet.
D.
In
the pockets of her leather bag.
Jawaban :
D
Pemabahasan :
Jawaban
pertanyaan dapat diketahui pada paragraph terakhir pada kalimat ‘This bag also has more pockets inside so my
small items don't all fall to the bottom’. Sehingga jawaban yang tepat D.
Indikator SKL : Menentukan
informasi tersirat.
Indikator soal : Disajikan
teks deskriptif tentang benda kesayangan , siswa dapat menentukan jawaban tentang
informasi tersirat dengan tepat.
Soal :
19.
What
makes the small items of the writer not falling down in the bag?
A.
The
satisfying bag
B.
Her
laptop backpack
C.
A
pocket-sized wallet
D.
The
pockets inside the bag
Jawaban :
D
Pembahasan :
Dari kalimat ‘This bag also has more pockets inside
so my small items don't all fall to the bottom’sehingga dapat disimpulkan
bahwa ‘the items don’t fall cause the bag
has more pocket inside the bag’. Maka jawaban yang tepat D.
Indikator SKL : Menentukan rujukan kata.
Indikator soal : Disajikan
sebuah kalimat yang dikutip dari teks yang sama dengan salah satu kata ganti digaris bawahi, siswa dapat
menentukan rujukan kata dari
kata tersebut dengan tepat.
Soal :
20.
“I've
spent much money on a bag and I don't regret it”. The underlined word
refers to …the bag.
A.
having
B.
seeing
C.
buying
D.
loving
Jawaban : C
Pembahasan :
Dari kalimat ‘ …
the first time I've spent much money on a bag…”, menunjukan bahwa penulis
menghabiskan banyak uang untuk mendapatkan tas tersebut, dan ia tidak menyesal
untuk membelinya.Maka kata ganti ‘it’
menggantikan kata ‘buying’.Jadi
jawaban yang tepat C.
Indikator SKL :
Menentukan pikiran utama.
Indikator soal : Disajikan
teks deskriptif yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan menentukan
pikiran utama sebuah paragraf dengan tepat.
Soal :
21.
What
is the main idea of the last paragraph?
A.
The
writer has a new bag.
B.
The
bag is very functional.
C.
The
bag has many pockets.
D.
The
writer is satisfied with the bag.
Jawaban :
B.
Pembahasan :
Pikiran utama
pada paragraph ini yaitu kalimat pertama. Kalimat-kalimat berikutnya berupa
kalimat penjelas, menjelaskan bagaimana tas tersebut bermanfaat untuk banyak
hal. Sehingga jawaban yang tepat B.
Indikator SKL :
Menentukan tujuan komunikasi.
Indikator soal : Disajikan
teks deskriptif yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaaan
menentukan tujuan komunikatif dari teks tersebut dengan tepat.
Soal :
22.
What
is the purpose of the text?
A.
To
retell the past event
B.
To
entertain the readers
C.
To
describe the writer’s new bag
D.
To
give instruction how to buy a bag
Jawaban :
C
Pembahasan :
Teks tersebut
adalah teks deskriptif yang mendeskripsikan tas baru si penulis. Sehingga
jawaban yang tepat dari tujuan si penulis menulis teks tersebut adalah
mendeskripsikan tas barunya. Jadi jawaban yang tepat adalah D.
Read the text to
answer questions 23 to 26.
Pharmacists
are the professionals who dispense medicines to the patients, as
prescribed by the medical expert. In most of the cases, the experienced
pharmacists can even prescribe some better drugs and medicines to the
patients. One of the most important pharmacist job descriptions is the
management of medicines and drugs in health care units and hospitals. The
pharmacist job description also includes assisting the patients, advising
the medical experts and helping the patients by recommending the right medicine.
Some
of the job duties of a pharmacist are as follows; give advice and assist
doctors or surgeons in matters relating to dosages and prescriptions to
the patient. Monitor and analyze the health of the patient, with respect
to the drugs that have been given to the patient. Answer the queries of
the patients about the probable side effects and benefits of the drug
therapy. Seek immediate help from the doctor in case the drug shows some
side effects on the patient. Recommend drugs to visitors with minor
ailments.
|
Indikator SKL :
Menentukan gambaran umum.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report tentang sebuah pekerjaan, siswa dapat menentukan jawaban
gambaran umum dari teks tersebut dengan tepat.
Soal :
23.
What
does the text tell us about?
A.
A
pharmacist
B.
A
drug therapy
C.
A
medical expert
D.
A
doctor and surgeon
Jawaban : A
Pembahasan :
Teks di atas adalah teks report,
untuk mengetahui gambaran umum dari teks tersebut dapat diketahui pada
paragraph pertama di awal kalimat. Maka jawabannya adalah A.
Indikator
SKL : Menentukan informasi rinci tersurat.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report yang sama, siswa
dapat menentukan jawaban tentang informasi rinci tersurat dengan tepat.
Soal :
24.
Which
one is usually done by a pharmacist?
A.
Giving
immediate help to the patients
B.
Recommending
better drugs to patients
C.
Helping
surgeon while doing an operation
D.
Giving
drugs to patients with major ailments
Jawaban :
B
Pembahasan :
Jawaban dari pertanyaan tersebut
dapat ditemui pada paragraph pertama kalimat
‘the experienced pharmacists can
even prescribe some better drugs and medicines to the patients’. Sehingga
jawaban yang tepat B.
Indikator SKL : Menentukan
informasi tersirat.
Indikator soal : Disajikan teks report yang sama, siswa dapat
menentukan jawaban pertanyaan informasi tersirat dengan tepat.
Soal :
25.
Who
has responsibility to recommend drugs to visitors with minor ailments?
A.
A
doctor
B.
A
surgeon
C.
A
pharmacist
D.
A
medical expert
Jawaban : C
Pembahasan :
Jawaban dari pertanyaan tersebut
adalah hasil simpulan informasi pada paragraph 2 khususnya kalimat
terakhir.Sehingga jawaban yang tepat C.
Indikator SKL : Menentukan
pikiran utama.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report yang sama, siswa
dapat menentukan jawaban atas pertanyaan menentukan pikiran utama sebuah
paragraph dengan tepat.
Soal :
26.
What’s
the main idea of paragraph two?
A.
A
pharmacist has some duties.
B.
A
pharmacist and doctor work cooperatively.
C.
A
pharmacist recommends drugs to the patient.
D.
Doctor
and surgeon give prescriptions to the patient.
Jawaban : A
Pembahasan :
Pikiran utama pada paragraph 2
dapat dijumpai pada kalimat pertama, sehingga jawaban yang tepat dari
pertanyaan tersebut adalah A.
This
mango smoothie tastes great, is low in fat and will give you a healthy
immune system. Give it a try. A refreshing drink is for all occasions.
Appreciate our Mango Smoothie.
Slice
a large ripe mango in half. Cut horizontal and vertical lines across each
of the pieces in a grid effect. Then turn the skin inside out to reveal
equal sized chunks. Slice these chunks off the skin with the knife.
Afterwards, pour 250 milliliters of yogurt and 150 milliliters of milk
into a blender. Next add the mango, followed by 8 ice cubes. Put the lid
on firmly, and blend until the mixture is smooth, or the consistency you
desire. If the smoothie is too thin, add 1/2 a banana and blend again.
This will also make it sweeter. Finally, pour into a glass, drop in a
couple of straws and serve.
|
Read the text to answer questions 27 to 30.
Indikator
SKL : Menentukan gambaran umum
Indikator soal : Disajikan sebuah teks procedure tentang minuman, siswa dapat menentukan gambaran umum
dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal :
27.
What
does the text above tell us about?
A.
It
tells about the way to make a mango smoothie.
B.
It
identifies the problems to make a mango smoothie.
C.
It
promotes the importance of a mango smoothie.
D.
It
describes the features of a mango smoothie.
Jawaban : A
Pembahasan :
Teks tersebut adalah teks procedure, teks tersebut membicara
bagaimana cara membuat mango smoothie
hal ini dapat diketahui pada paragraph 1. Maka jawaban yang tepat adalah A.
Indikator SKL : Menentukan informasi rinci tersurat.
Indikator
soal : Disajikan
sebuah teks procedure yang sama,
siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan menentukan informasi rinci tersurat
dengan tepat.
Soal :
28.
What
should you do after pouring yoghurt and milk into a blender?
A.
Slice
the chunks off the skin with a knife.
B.
Add
the mango, followed by 8 ice cubes.
C.
Blend
the mixture until it becomes smooth.
D.
Turn
the skin inside out to reveal chunks.
Jawaban : B
Pembahasan :
Jawaban pertanyaan tersebut dapat dicermati pada
paragraph 2 kalimat ‘Next add the mango,
followed by 8 ice cubes,’ sehingga jawaban yang tepat B.
Indikator SKL : Menentukan informasi tersirat.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks procedure yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan
menentukan informasi tersirat dengan tepat.
Soal :
29.
How
many steps are done to make a mango smoothie?
A.
10
B.
9
C.
8
D.
7
Jawaban : B
Pembahasan :
Untuk menjawab pertanyaan ini perlu membaca dengan
teliti paragraph 2, sehingga diambil kesimpulan jumlah langkah-langkah membuat mango smoothie adalah 9 langkah.
Indikator SKL : Menentukan makna kata.
Indikator
soal : Disajikan
sebuah kalimat yang dikutip dari teks procedure
yang sama dengan salah satu kata digaris
bawahi, siswa dapat menentukan makna
kata dari kata tersebut dengan tepat.
Soal :
30.
“Afterwards,
pour 250 milliliters of yogurt and 150 milliliters of milk into a
blender.”
The underlined word means ….
A.
Add
B.
mix
C.
empty
D.
serve
Jawaban : A
Pembahasan :
Makna yang tepat secara kontekstual kata pour
adalah add.
Read the text to
answer questions 31 to 34.
"Don't
eat just before going to bed!" my mother used to tell me. "You
might get a nightmare." How right she was. I never believed her until it
happened to me.
It was on a
night when I felt hungry just as I was about to go to bed. So I made myself a
peanut-butter sandwich and a large cold glass of milk. After consuming them I
went to bed.
Soon I drifted off into a troubled sleep. I
dreamt that I was with a group of people looking for an old woman. I was not
sure why we were looking for her but we all seemed afraid of her. Somehow we
had to find her. So there I was,searching
high and low for her in frightful places I had never been before.
Sometimes I seemed to be flying while at other times I seemed unable to move.
The whole atmosphere was one of fear, like a dreadful horror-movie in which I
was a victim.
After some
searching I entered a darkened room and saw a figure sleeping on a bed. As I
got nearer the figure suddenly threw away the blanket, got up and stared at
me. It was an ugly old woman with shiny golden teeth. She raised her
claw-like fingers and walked towards me.
I wanted to
run but was unable to. I tried to scream but found that I could not. In
horror I struggled and struggled to get away from the frightful woman.
The next
moment I gave a muffled yell
and found myself panting on my bed. My goodness, what a horrible nightmare it
was! For a minute or so I lay on my bed not daring to close my eyes for fear
of falling asleep again and continuing the nightmare. Then I sat up on my bed
until the horrible feeling passed. From then on I never eat just before going
to sleep.
|
Indikator
SKL : Menentukan informasi tersirat.
Indikator soal : Disajikan teks recount, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan informasi
tersirat dengan tepat.
Soal :
31.
Why
did writer never eat again before going to sleep?
A.
He
was afraid being a fat boy.
B.
He
was afraid to meet an old woman.
C.
He
didn’t want to have a trouble sleep.
D.
He
didn’t want to get a horrible nightmare.
Jawaban : D
Pembahasan :
Untuk menjawab pertanyaan tersebut
diperlukan membaca lebih teliti paragraf terakhir dan menarik kesimpulan
kalimat pertama dan terakhir.Maka jawaban yang tepat D.
Indikator
SKL : Menentukan makna kata
Indikator soal : Disajikan kutipan kalimat dari teks recount yang sama dengan salah satu kata
digaris bawahi, siswa dapat menentukan makna kata tersebut dengan tepat.
Soal :
32.
“The next moment I gave a muffled yell and …”
The underlined word means …
A.
quiet and less clear.
B.
noisy and shooting.
C.
loud and screaming.
D.
forceful and talkative.
Jawaban : A
Pembahasan :
Makna
muffled dapat diketahui secara
konteks pada paragraph akhir, maka makna yang tepat adalah A.
Indikator SKL : Menentukan rujukan
kata.
Indikator
soal : Disajikan sebuah kutipan kalimat dari
surat yang sama dengan salah satu kata ganti digaris bawahi, siswa dapat menentukan
rujukan kata ganti tersebut dengan tepat.
Soal :
33.
“I never believed her until it happened to me …”
The
word ‘it” refers to …
A.
a
bed.
B.
a
nightmare.
C.
a
Sandwich .
D.
peanut
butter.
Jawaban :
B
Pembahasan :
Rujukan kata it dapat diketahui dengan memperhatikan
kalimat sebelumnya ‘You might get a nightmare’,
sehingga jawaban yang tepat B.
Indikator SKL :
Menentukan tujuan komunikatif.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks recount yang sama, siswa dapat menentukan jawaban pertanyaan tujuan
komunikatif dengan tepat.
Soal :
34.
What is the purpose of the writer to
write the text?
A.
To
share a bad dream
B.
To
describe an old woman
C.
To
retell a frightening experience
D.
To
advice not to eat before sleeping
Jawaban : C
Pembahasan :
Teks tersebut
adalah teks recount, maka tujuan
komunikatif teks tersebut yang tepat adalah C.
Read the text
and answer questions 35 to38.
It was early in the morning we left Ubud and travelled to
Gili Air which is one of three islands of Lombok. It took 4 hours in total by
boat. The travelling was not bad but it was a hot day. I said to Jane on the
slow boat " It`s alright babe, it won`t be so hot and stuffy once we get
moving.”
When we got to Gili Air it was still quiet so we were able
to get a bungalow near the beach for about $ 15 a night plus breakfast. We
shared our room with quite a number of geckos. Some of them were quite large
ones.
The weather was still hot when I went diving. Jane waited
for me at the seashore. She observed some fishermen who had just caught some
fish. She did not want to dive because she had a trauma with sea animals. We
had three days here which we spent walking around the island which takes
about an hour. Every night, we sat on the couches near the beach and watched
the waves and the stars.
It was a fantastic journey that I ever had.
|
Indikator
SKL : Menentukan tujuan komunikatif teks.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks recount, siswa dapat menentukan tujuan penulisan teks yang tepat
untuk melengkapi pernyataan rumpang yang diberikan.
Soal :
35.
The
purpose of writing the text above is …
A.
to
amuse the readers.
B.
to
advertise a tourism object.
C.
to
retell the writer’s experience.
D.
to
describe the view in Lombok.
Jawaban : C
Pembahasan :
Dari purpose
pada pertanyaan, jelas soal menanyakan tujuan penulisan teks. Karena teks
tersebut recount, maka tujuan
penulisan yang paling tepat adalah C.
Indikator
SKL : Menentukaninformasirinci
tersurat.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks recount, siswa dapat menentukan
informasi rinci tersurat yang tepat untuk melengkapi pernyataan rumpang yang diberikan.
Soal :
36.
Jane
did not join diving with the writer because …
A.
the
weather was hot at that time.
B.
she
had a bad experience with sea animals.
C.
there
were some fishermen catching the fish.
D.
she
preferred to wait for the writer at the seashore.
Jawaban : B
Pembahasan :JawabanmengapaJane
tidakikutmenyelamdapatdibacapadakalimatShe did not want to dive because she
had a trauma with sea animals.JadipilihanB yang paling benar.
IndikatorSKL :
Menentukanmakna kata.
Indikatorsoal : Disajikansebuahteksrecount,
siswadapatmenentukanjawaban yang tepat untuk melengkapi pernyataanrumpang yang
diberikandenganmakna kata berdasarkankontekskalimatnya.
Soal :
37.
“It
was a fantastic journey that I ever had.” (last paragraph)
The underlined
word is similar in meaning to …
A.
meaningful.
B.
wonderful.
C.
interesting.
D.
amazing.
Jawaban : B
Pembahasan :
Berdasarkankalimat yang
disajikandalamsoal, makaartifantastic
yang paling tepatadalahpadajawaban B. Jawaban yang lain-lainnyatidakcocok.
IndikatorSKL : Menentukan informasi tersirat.
Indikatorsoal : Disajikan
sebuah teks recount, siswa dapat menentukan informasi tersirat yang tepat untuk
melengkapi pernyataan rumpang yang
diberikan.
Soal :
38.
We
can conclude from the text we know that the hotel they stayed ini …
A.
had
geckos farm.
B.
was
not luxurious.
C.
served
lunch and dinner.
D.
onlyhad
bungalow.
Jawaban : B
Pembahasan :
Dari paragraf 2, terutama
informasi tentang harga sewa dan keadaan di dalam ruang yang bertokek, kita
dapat meyimpulkan bahwa tempat mereka menginap bukan hotel mewah.Jadi pilihan B
yang paling benar.
Read the text
and answer questions 39 to 42.
A man with his donkey carrying two sacks of wheat was on his
way to the market. After a little while he was tired and they rested under a
tree.
When he woke up from his nap he could not see the donkey and
started searching for the donkey everywhere. On the way he met a boy, he
asked the boy, “Have you seen my donkey?” The boy asked, “Is the donkey’s
left eye blind, his right foot lame and is he carrying a load of wheat?” The
man was happy and said, “Yes, exactly! Where have you seen it?” the boy
answered “I haven’t seen it.” This made the man very angry and he took the
boy to the village chief for punishment.
The judge asked, “Dear boy, if you had not seen the donkey,
how could you describe it?” The boy answered, “I saw the tracks of a donkey
and the right and left tracks were different from this. I understood that the
donkey that passed there was limping. And the grass on the right side of the
road was eaten but the grass on the left was not. From that I understood that
his left eye was blind. There were wheat seeds scattered on the ground and I
understood that he must have been carrying a load of wheat. The judge
understood the boy’s cleverness and told the man to forgive the boy.
|
IndikatorSKL : Menentukan
informasi tersirat.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks narrative, siswa dapat
menentukan jawaban yang tepat untuk melengkapi pernyataan rumpang dengan informasi
yang tersirat berdasarkan teks tersebut.
Soal :
39.
The
text shows that the boy knew about the donkey based on …
A.
the clues that
he saw.
B.
the words which people said.
C.
the report made by passers by.
D.
the people who told him.
Jawaban : A
Pembahasan :
Soalmenanyakantentanginformasitersirat.Sesuainamanyainformasiinitidakterterajelasdalamtekstetapikitadapatmengetahui
jawabanituberdasarkan clue (petunjuk) darikalimat-kalimat yangdipakai.Jawabanyang
paling cocokadalah A.
Indikator
SKL : Menentukanrujukan kata.
Indikator
soal :
Disajikan sebuah teks narrative, siswa
dapat menentukan jawaban pertanyaan yang tepat tentang rujukan kata dalam
kalimat berdasarkan konteks kalimat yang diberikan.
Soal :
40.
“…and
I understood that he must have been carrying a load of wheat.”
What does the underlined word in the sentence refer
to?
A.
The donkey
B.
The traveler
C.
The man
D.
The village chief
Jawaban :
A
Pembahasan :
Sesuaikontekskalimatdalambacaan,
katahe mengacupadathe donkey.
Indikator
SKL : Menentukan nilai moral.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks narrative, siswa dapat
menentukan jawaban pertanyaan tentang nilai moral yang tepat berdasarkan teks
yang diberikan.
Soal :
41.
What
lesson can we learn from telling the story?
A.
Punishment should be done as soon as possible.
B.
Law enforcement must be done to everyone.
C. We should not jump into conclusion quickly.
D.
We must not belittle people especially children.
Jawaban : C
Pembahasan :
Berdasarkanisicerita di atas, jelas
orang laki-lakiitulangsungsajamenyalahkansianaktanpamemperhitungkankebenarannya.TapisetelahdiadiliternyatasiAnaktidakbersalahataukurangtepatbiladisalahkan.Inimengajarikitabahwasebaiknya
orang janganterlalucepatmenuduh orang lain tanpabukti-bukti yang cukup. Jadijawaban
C yang paling benar.
IndikatorSKL : Menentukan makna kata.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks naratif, siswa
dapatmenentukan jawaban yang tepat untuk melengkapi pernyataan rumpang yang
diberikan dengan makna kata berdasarkan konteks kalimatnya.
Soal :
42.
“Is
the donkey’s left eye blind, his right foot lame and is he carrying a
load of wheat?” The underlined word
means that the donkey’s right footwas…
A.
very
strong.
B.
unable
to walk.
C.
very
weak.
D.
all
right.
.
Jawaban : B
Pembahasan :
Berdasarkan kalimat yang
disajikan dalam soal, maka arti lame yang
paling tepat adalah pada jawaban B. Jawaban yang lain-lainnya tidak cocok.
WHERE DO HIPPOS LIVE?
River hippos live half their lives in water.
They … (43 ) and let the water carry their great weight. They … (44) sink
completely below the surface, however. Instead, they paddle around with the
tops of their heads sticking out of the water. A river hippo’s eyes, ears,
and nose are all at the top of its head. It can breathe and see what’s
going on even while most of its body is below water.
If it has to, a river
hippopotamus can go underwater and hold its breath for as much as half an
hour. River hippos can swim underwater, or walk on the river bottom. Pygmy
hippos can swim, too, but they spend … (45) time in the water. They stay
mostly on the riverbanks.
|
Indikator
SKL : Menentukan kata yang tepat
untuk melengkapi teks rumpang.
Indikatorsoal : Disajikan sebuah teks reportdengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata kerja yang
tepat untuk melengkapinya.
43.
A.
dive
B. sink
C. drown
D. float
Jawaban :D
Pembahasan :
Berdasarkan
kata-kata dalamkalimatjelas Hippo mengapung di air bukannyatenggelam, terbenamataumenyelam.
Jadijawaban D yang paling tepat.
Indikator SKL : Menentukan kata yang tepat untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report dengan empat rumpang
siswa dapat menentukan kata keterangan yang tepat untuk melengkapinya.
44.
A. usually
B. rarely
C. always
D. often
Jawaban : B
Pembahasan :
Berdasarkan kata-kata
dalamkalimatdanpengalamankitatentangHippo sewaktu di air jelas kata keterangan
yang tepatdipakaiadalah B. JadijawabanB yang paling tepat.
Indikator
SKL : Menentukan kata yang tepat
untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report dengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata keterangan
jumlah yang tepatuntukmelengkapinya.
45.
A. less
B. more
C. longer
D. further
Jawaban : A
Pembahasan :
Soalterkaitdenganjumlahwaktuberada
di air bagi pygmy hippo.Berdasarkan kata-kata dalamkalimatdalamteksmakakeberadaan
hippo jenisinilebihsedikitberada di air.JadijawabanA yang paling tepat.
Indikator SKL : Menentukan kata yang tepat untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report dengan empat rumpang
siswa dapat menentukan kata kerja yang tepat untuk melengkapinya.
A Dog and a Cock became
great friends. One day they travelled together. At night they sleep in the
forest. The Cock perched himself on
the (46).... of a tree, while the Dog found a bed beneath in the hollow
trunk. When the morning dawned, the
Cock, as usual, crowed very (47)... several times. A Fox heard the sound, and wanted to eat
the cock as breakfast. He came and stood under the branches, saying how (48)...
his voice was and he wanted to meet the cock.
|
Indikator SKL : Menentukan kata yang tepat untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks narrative dengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata benda
yang tepat untuk melengkapinya.
46.
A. roots
B. trunks
C. leaves
D. branches
Jawaban : D
Pembahasan :
Berdasarkan
kalimat yang dirumpangkan jelas yang hilang adalah kata benda yang menunjukkan
bagian dari sebuah pohon. Dengan clue
dari kalimat ‘…they sleep
in the forest. The Cock perched himself
on ...’ maka kata benda yang tepat adalah D.
Indikator SKL : Menentukan kata yang tepat untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks narrative dengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata
keterangan yang tepat untuk melengkapinya
47.
A. Loud
B. aloud
C. loudly
D. loudness
Jawaban :C
Pembahasan :
Untuk melengkapi teks tersebut diperlukan kata adverb of manner untuk menjelaskan kata kerja crowed, sehingga kata yang tepat untuk melengkapinya adalah loudly.
Indikator SKL : Menentukan kata yang tepat untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks narrative dengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata sifat
yang tepat untuk melengkapinya.
48.
A. soft
B. loud
C. hard
D. beautiful
Jawaban :
D
Pembahasan :
Dari kalimat ‘A Fox heard the sound, and
wanted to eat the cock as breakfast.’ Jelas foxakan memakan the cock sehingga the fox
memuji suaranya, maka kata sifat yang tepat untuk melengkapinya beautiful.
Indikator
SKL : Menentukan kata yang tepat
untuk melengkapi teks rumpang.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks narrative dengan empat rumpang siswa dapat menentukan kata ganti
benda yang tepat untuk melengkapinya.
Indikator SKL : Menentukan
susunan kalimat yang tepat untuk membuat paragraph yang kohiren.
Indikator soal : Disajikan sejumlah kalimat yang diacaktentangsesuatu,
siswadapatmenentukansusunankalimat yang tepatuntukmembuat paragraph yang
kohiren.
49.
Arrange
the following sentences into a good paragraph.
1.
Skateboarders
skated on streets or sidewalks.
2.
In
the beginning, skateboarding was simple.
3.
Today’s
skaters are like flying acrobats.
4.
What
secret powers do these skateboarders have?
5.
Doesn’t
gravity apply to them?
6.
They
leap, skid over obstacles, flip, and turn at amazing speeds.
7.
Their
most exciting trick was to slide down the top of a hill.
8.
The
answer is simple: understand the laws of
physics.
A.
2-1-3-7-4-6-5-8
B.
2-7-1-6-3-5-4-8
C.
2-6-7-1-5-8-4-3
D.
2-1-7-3-6-4-5-8
Jawaban : D
Pembahasan :
Kalimatmembahastentang
skateboarding danpemainnya di
waktulampaudanmasakini.Berdasarkanurutanwaktudankalimat-kalimat yang menjelaskandan
yang dijelaskanjelassusunan yang paling kohirenadalahpadajawaban D.
Indikator SKL : Menentukan susunan kata yang tepat untuk
membuat kalimat yang bermakna.
Indikator soal : Disajikan sejumlah kata yang diacak, siswa
dapat menentukan susunan kata-kata yang tepat untuk membuat kalimat yang
bermakna.
50.
Arrange
the words to make a meaningful sentence.
Forty – let – minutes
– for – the chicken – in – the seasoning – marinate
– about
1
2 3 4
5 6 7 8 9
A.
2-5-1-3-8-9-6-7-4
B.
2-5-8-6-7-4-9-1-3
C.
2-8-5-7-6-9-4-1-3
D.
2-6-5-8-4-7-9-3-1
Jawaban : B
Pembahasan :
Kalimatyang hendakdisusunberbentukkalimatperintah.Berdasarkanarti
kata-kata yang ada di kalimatitujelassusunan kata yang paling
bermaknaadalahjawaban B.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar